تبلیغات
ولایت مدار - چرا از ام کلثوم به اندازه ای که از حضرت زینب (س)یاد می شود یاد نمی شود

 

چرا از ام کلثوم به اندازه ای که از حضرت زینب (س)یاد می شود یاد نمی شود

چرا از ام کلثوم به اندازه ای که از زینب یاد می شود یاد نمی شود چرا فاطمه زهرا(س)به زینب (س)وصیت کردند نه به ام‏کلثوم؟ آیا ام‏کلثوم در کربلا حضور داشته ؟ » نام امّ‏کلثوم همواره، همراه با حادثه کربلا مطرح است. نام عاشورا و ام‏کلثوم، همیشه همدیگر را تداعى مى‏کنند.
ام‏کلثوم از نظر سنّ و فضیلت، در ردیف دوم قرار دارد. زینب کبرى در میان دختران حضرت على(ع)، مقام اول را دارد و مقام دوم از آنِ ام‏کلثوم است(السیده زینب، على محمد على دخیل، ترجمه آدینه وند، ص ۲۲). ام‏کلثوم در سال ششم هجرى به دنیا آمد(السیده زینب، على محمد على دخیل، ترجمه آدینه وند، ص ۹). او را زینب صغرى مى‏گویند(منتهى‏الامال، ج ۱، ص ۳۵۱، چاپ هجرت).
ام‏کلثوم در سال ۶۱ هجرى قمرى به کربلا آمد و در کربلا، روز عاشورا اسیر شد. او در مدت اسیرى، بارها سخنرانى کرد و در آن سخنرانى‏ها به افشاگرى حکومت امویان پرداخت. در کوفه پس از سخنرانى او، همه‏ى مردم گریستند و حتى زنانِ حاضر در آن اجتماع، موهاىِ سر خود را پریشان کردند، خاک بر سر ریختند و سیلى به صورت زدند(بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۱۲). و همین ام‏کلثوم بود که خرماها را از دست کودکان آل محمد گرفت و گفت که اى مردم کوفه زکات بر ما حرام است.
ام‏کلثوم، در شام وفات کرد و قبرش در قبرستان «باب‏الصغیر» است (تاریخ و اماکن زیارتى و سیاحتى سوریه، اصغر قائدان، ص ۱۳۵، چاپ سوم، نشر مشعر، ۱۳۸۰ هجرى شمسى) (بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۱۴)
ناگفته نماند در میان امام زادگان برخی علاوه بر انتساب به خاندان پیامبر(ص) از مقام علمی بالایی نیز برخوردار بودند و تا مرز عصمت پیش رفته اند چنان که حضرت زینب کرسی تفسیر قرآن داشتند و نقش محوری در سخنرانی ها و پیام رسانی نهضت عاشورا داشتند لذا به طور طبیعی شخصیت دیگران در کنار ایشان تحت الشعاع قرار می گیرد اما خوب است تاریخ نگاران و سخنرانان حق همه شخصیت ها را ادا کنند و از آنان یاد کنند.
باید توجه داشته باشید که حضرت زینب از نظر سن، فضل و کمال بزرگتر از ام‏کلثوم است و براى همین او را «زینب کبرا» و این را «زینب صغرا» مى‏گویند. این که در متن سؤال بزرگتر بودن «ام کلثوم» را مسلم فرض کرده‏اید، صحیح نیست. حضرت زینب کبرا در سال پنجم هجرى قمرى به دنیا آمده است و ام کلثوم در سال ششم هجرى قمرى متولد شده است. بنابراین حضرت فاطمه(س) به دو دلیل به زینب(س) توجه داشت: یکى این که از نظر کمالات معنوى، مقام برترى داشت و دوم این که از نظر سن بزرگتر از ام کلثوم بود. البته‏ام‏کلثوم، بانوى بسیار والامقامى است و در کتاب‏هاى تاریخى و روایى همواره
مورد توجه بوده است و چنین نیست که نامى از او برده نشود.
در این که‏ام کلثوم در کربلا حضور داشت تردیدى نیست. آن حضرت در سال ۶۱ هجرى قمرى به همراه برادرش امام حسین(ع) به کربلا آمد و در کربلا به اسارت دشمن درآمد. در مدت اسارت سخنرانى‏ها و افشاگرى‏هایى کرد. یکى از سخنرانى‏هاى او، در کوفه بود. وقتى که کاروان اسیران کربلا به کوفه وارد شد، جناب ام کلثوم سخنرانى تکان‏دهنده و افشاگرى ایراد کرد. سخنرانى آن جناب به اندازه‏اى مؤثر افتاد که همه مردان و زنان حاضر گریستند. زنان از شدت گریه موهاى خود را پریشان کردند. سیلى به صورت زدند و خاک بر سر ریختند. همین ام کلثوم است که خرماهایى را که مردم کوفه به خاطر دلسوزى به بچه‏هاى کوچک کاروان اسیران به آنان داده بودند پس گرفت و به خود آنان برگردانید و فرمود: زکات بر ما خاندان پیامبر حرام است. نام ام کلثوم در همه صحنه‏هاى کربلا به عظمت برده مى‏ شود و کلمه کربلا همواره نام او را تداعى مى‏ کند.
براى آگاهى بیشتر ر.ک:۱- ریحانه‏الادب، ج ۸، ص ۳۲۴
۲- تنقیح المقال، ج ۳، ص