تبلیغات
ولایت مدار - خیمه قائم آل محمد(ص)


حقوق حضرت مهدی(ع) بر شیعیان، بسیار و الطاف او بی‌شمار است. از آن جمله:

1- حق وجود و هستی؛ از توقیعات شریفه آن‌حضرت است كه فرمود: «نحن صَنایعُ ربَّنا و الخَلقُ بَعدُ صَنایِعُنا» و امام زمان و پدران بزرگوارش(ع) واسطه هستند در رساندن فیض‌های الهی به سایر مخلوقات، و به همین معنی در دعای ندبه اشاره شده كه «این ‌السَّبب ‌المتّصل بین ‌الارض‌ وَ السّماء».

2- حق بقا در دنیا؛ در روایتی از امام صادق(ع) آمده است كه :« اگر زمین بدون امام زمان باقی بماند، از هم می‌پاشد».

3- حق قرابت و خویشاوندی پیامبر(ص)؛ كه در قرآن كریم آمده است: «قُل لا اسئلكم علیه اجرا‍‍ الّا الموده فی‌القربی»؛ بگو كه من از شما بر تبلیغ رسالت توقع مزدی ندارم، جز این كه در مورد خویشاوندانم مودّت ورزید. و در حدیث ندای حضرت قائم(ع) هنگام ظهورش آمده است «از شما می‌خواهم شما را به حق خدا و حق رسول خدا و حق خودم بر شما كه مرا بر شما حق قرابت و خویشاوندی پیغمبر هست».

4- حق واسطه نعمت؛ در زیارت جامعه درباره امامان (ع) می‌خوانیم «و اولیاء النِّعَم» و از امام صادق(ع) آمده است: «اگر ما نبودیم،‌نه نهرها جاری می‌شد، نه میوه‌ها می‌رسید و نه درخت‌ها سبز می‌گشت». امام سجاد(ع) نیز به ابو حمزه فرمود: «ای ابو حمزه! پیش از طلوع آفتاب نخواب، كه برایت خوش ندارم. به تحقیق كه خداوند در آن وقت، روزی‌های بندگان را تقسیم می‌كند و بر دست ما آن‌ها را جاری می‌سازد».

5- حق پدر بر فرزند؛ شیعیان از باقی‌مانده گل خاندان وحی آفریده شده‌اند، همان‌طور كه فرزند از پدر به‌وجود می‌آید. امام رضا(ع) فرمود: «امام، همدم و رفیق و پدر مهربان است».

6- حق ارباب بر بنده؛ از حسین‌بن‌علی(ع) روایت شده كه فرمود: «رسول‌الله(ص) به علی (ع) فرمود: من به مومنین از خودشان به خودشان سزاوارترم، پس تو ای علی از مومنین به خودشان سزاوارتری، پس بعد از تو، حسن سزاوارتر است به مومنین از خودشان... و حجه‌بن‌الحسن به مومنین سزاوارتر است از خودشان.

7- حق عالم بر متعلم؛ خداوند در قرآن فرموده است: «فاسئلوا اهل‌الذّكر ان كنتم لا تعلمون».

8- حق امام بر رعیت؛ امیرالمومنین(ع) فرمود: «مهم‌ترین چیزی كه خداوند آن‌را از جمله حقوق، فرض كرده، حق والی و زمامدار بر رعیت اوست». اینها بخشی از حقوق حضرت بر شیعیان بود

| لینک ثابت | نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم تیر 1390;ساعت 16:12;  توسط ;  6 منتظر
چهل روز قبل از قیامت

چهل روز قبل از قیامت

بیشتر روایات دلالت دارند بر این كه حضرت مهدی(عج)، چهل روز قبل از قیامت از دنیا خواهند رفت و در این چهل روز، حالت نابسامانی و نشانه‌های خروج مردگان از قبور و برپایی قیامت برای رسیدگی یه حساب خلایق خواهد بود. روایاتی هم داریم به این مضمون كه «زمین از حجت خدا خالی نخواهد بود،‌مگر چهل روز قبل از قیامت».

حبة

از مناطق كوفه است. امام صادق(ع) فرمود: هرگاه قائم خروج كند، به حبه كوفه می‌آید و با پای مبارك خود اشاره می‌كند كه اینجا را حفر كنید! وقتی حفر می‌كنند، دوازده‌هزار زره و دوازده‌هزار شمشیر و دوازده‌هزار خُود بیرون می‌آورند. آن‌گاه دوازده‌هزار نفر از موالیان و عجم را می‌طلبند و آن‌ها را بر ایشان می‌پوشاند.

حج در آخرالزمان

در حدیث مفصلی از حضرت رسول اكرم(ص) درباره پیشگویی از اوضاع آخرالزمان نقل شده و مورد خطاب حضرت در آنجا،‌جناب سلمان فارسی است، آمده كه ای سلمان! در آن زمان،‌ توانگران امتم به هدف تفریح و خوش‌گذرانی، و طبقه متوسط به‌منظور تجارت و فقرا برای خودنمایی به حج می‌روند.

حصینه

در احادیث،‌نام شهری است در دوزخ، كه ساكنان آن دستیاران بیعت‌شكنان با امام زمان خویش هستند.

| لینک ثابت | نوشته شده در  سه شنبه بیست و یکم تیر 1390;ساعت 16:26;  توسط ;  3 منتظر
جبرئیل

جبرئیل

كلمه‌ای عبری به‌معنای «بنده خدا» است. نام فرشته وحی و از بزرگان ملائكه است كه بر همه انبیا یا اولوالعزم از آن‌ها، یا بر بعضی از غیر اولوالعزم نیز نازل می‌شده و وحی خداوند را به آن‌ها ابلاغ می‌نمود. نقل است كه 50 بار بر حضرت ابراهیم(ع)، 400 بار بر موسی(ع)، 10 بار بر عیسی(ع) و 24000 بار بر حضرت محمد(ص) فرود آمده است. این نام سه‌بار در قرآن مجید آمده است. امام صادق(ع) فرمود: «هرگاه جبرئیل به‌نزد پیامبر (ص) می‌آمد، مانند بردگان در برابر آن حضرت می‌نشست و بدون اذن، بر حضرتش وارد نمی‌شد.»

همچنین امام صادق(ع) فرمود: «نخستین كسی كه با قائم(ع) بیعت خواهد نمود، جبرئیل است. او در چهره پرنده سفیدی از آسمان فرود می‌آید و با آن حضرت دست بیعت می‌دهد. آن‌گاه یك‌پا بر بیت‌الله و پای دیگر به بیت‌المقدس می گذارد و با ندای زیبا و رسایی كه همگان آن‌را می‌شنوند، می‌گوید: «اَتی امرُ الله فَلا تَستعجلوه»؛ فرمان خدا رسید، پس آن‌را به‌شتاب نخواهید.

مفضل‌بن عمر از امام صادق(ع) روایت كرده كه فرموده‌اند: آن‌گاه كه خداوند به حضرت قائم(ع) اجازه خروج دهد... خداوند جبرئیل را می‌فرشتد كه نزد او بیاید، جبرئیل در حجر اسماعیل نزد آن حضرت می‌آید و می‌گوید: به چه چیز مردم را می‌خوانی؟ حضرت دعوت خود را به او خبر می‌دهد. جبرئیل می‌گوید: من نخستین كسی هستم كه با تو بیعت می‌كنم، دست خویش را برای بیعت باز كن، پس دست به دست آن حضرت می‌گذارد.

| لینک ثابت | نوشته شده در  جمعه هفدهم تیر 1390;ساعت 11:50;  توسط ;  4 منتظر
تمارین

تسبیح حضرت

ایام ماه را نسبت به هر امامی تقسیم كرده‌اند. در آن ایام، تسبیحی مخصوص آن حجتی‌ست كه آن روز را به ایشان منصوب كرده‌اند. تسبیح حضرت مهدی(ع) از روز هجدهم ماه است تا آخر ماه و اینگونه است: «سبحان‌الله عدد خلقه، سبحان‌الله رضا نفسه، سبحان‌الله مداد كلماته، سبحان‌الله زِنةعرشه والحمدلله مثل ذلك».

تكریم اماكن منسوب به حضرت                 

در روایات، بزرگداشت و تكریم اماكنی كه به قدوم آن حضرت زینت یافته‌اند، از تكالیف عصر غیبت یاد شده است. مانند:‌ مسجد سهله، مسجد اعظم كوفه، سرداب، مسجد جمكران. و نیز مواضعی كه بعضی از صلحا، حضرت را در آن مكان‌ها دیده‌اند، یا در روایات آمده كه آن جناب در آن جا توقف دارند مانند:‌ مسجدالحرام.

تمارین

نام محله‌ای است كه در آن سپاهیان حضرت، به دستور حضرت، مخالفان را تعقیب كرده و اسیر می‌كنند. امام باقر (ع) می‌فرماید: «وقتی حضرت مهدی (عج) پاره‌ای از احكام را بیان می‌دارد و درباره برخی از سنت‌ها سخن می‌گوید،‌ گروهی به‌عنوان اعتراض و قیام علیه حضرت از مسجد بیرون می‌روند. حضرت به یارانش دستور تعقیب آنان را صادر می‌كند. سپاه حضرت، در محله «تمارین» بر آنان دست‌ می‌یابند و آنان را اسیر كرده و نزد حضرت می‌آورند. امام(ع) دستور می دهد همگی را سر ببرند و این آخرین شورش و حركتی‌ست كه علیه حضرت رخ می‌دهد».

| لینک ثابت | نوشته شده در  پنجشنبه شانزدهم تیر 1390;ساعت 23:34;  توسط ;  3 منتظر

تخت سلیمان

حضرت مهدی(عج) پس از استخراج تخت حضرت سلیمان (ع) از بیت‌المقدس، آن را با خود می‌برد. تخت سلیمان آن است كه حضرت سلیمان(ع) بر آن می‌نشست و هر بامدادی مسافت یك‌ماه را می‌رفت و هر شامگاهی مسافت یك‌ماه دیگر. در اوصاف آن تخت آمده است:‌ بر روی یك چیزی شبیه شیر قرار داشت. پلكان آن شبیه دست‌های پهن‌شده شیر بود كه حضرت سلیمان پا بر روی آن نهاده و بر تخت قرار می‌گرفت. هنگامی‌كه حضرت سلیمان اراده می‌كرد بر تخت بنشیند، ‌تخت با سرعت شگرفی نزدیك می‌آمد و حضرت بر آن می‌نشست.

تخریب مساجد

هنگامی‌كه قائم(ع) قیام می‌كند، چهار مسجد را در كوفه ویران می‌كند و هیچ مسجد مشرفی را نمی‌گذارد، مگر اینكه كنگره و اشراف آن را ویران می‌كند و با حالت سادگی و بدون اشراف، آن را بر جای می‌گذارد و هر مسجدی را كه در مسیر جاده قرار بگیرد، ویران می‌كند. شاید مراد، چهار مسجدی باشد كه سران لشكر یزید پس از شهادت امام حسین(ع) به شكرانه كشتن آن حضرت، در كوفه ساختند و بعدها به «مساجد ملعونه» معروف شدند. هرچند این مساجد اكنون موجود نیست،‌ولی ممكن است بعدها گروهی از روی دشمنی با اهل بیت، آن‌ها را دوباره بسازند.

ابو هاشم جعفری می‌گوید:‌خدمت امام حسن عسكری(ع) بودم كه ایشان فرمودند:‌ «هنگامی‌كه حضرت قائم قیام كند، دستور می‌دهد مناره‌ها و مقصوره‌هایی كه در مساجد است، ویران شود». با خود گفتم چرا حضرت چنین می‌كند؟ امام رو به من كرد و فرمود: «چون اینها بدعت‌هایی است كه پیامبر و امامی نساخته‌ است».

در روایات دیگر سخن از تخریب سقف مساجد و تخریب مسجدالحرام و مسجدالنبی و بازگرداندن آن‌ها به اندازه اصلی‌شان است.

| لینک ثابت | نوشته شده در  سه شنبه چهاردهم تیر 1390;ساعت 19:12;  توسط ;  یک منتظر
تهران در آخرالزمان

تهران در آخرالزمان

امام صادق(ع) درباره تهران در آخرالزمان می‌فرماید: تهران به حدی می‌رسد كه كاخ‌هایش چون كاخ‌های بهشتی می‌شود و زنانش چون حورالعین می‌گردند. لباس‌های كافران را می‌پوشند، خود را به شكل مستكبران در می‌آورند، بر زین‌ها سوارمی‌شوند، به همسران خود تمكین نمی‌كنند و درآمد شوهرانشان آن‌ها را كفاف نمی‌دهد. از آن‌ها به قله كوه فرار كنید و همانند روباهی كه بچه‌های خود را برداشته اند و از لانه به لانه‌ای می‌گریزند، كودكان خود را رداشته، از پناهگاهی به پناه‌گاهی دیگر بگریزید. (الزام‌الناصب، ص 183- منتخب‌الاثر، ص 430- بحارالانوار،‌ج 52، ص 258)

جاموس:

به معنای هر شئ جامد است. امیر مومنان علی(ع) در خبرهای مربوط به آخرالزمان می‌فرماید:‌ هنگامی كه ناقوس به صدا درآید، سایه شوم كابوس بر همه جا سنگینی كند و جاموس سخن گوید، در چنین زمانی شگفتی‌ها پدید خواهد آمد.

ناقوس به معنای زنگ خطر و بیدار باش است و در اینجا منظور، بانگ جبرئیل امین است. كابوس به معنای رویای وحشت‌انگیز و فاجعه‌های رعب‌آور است و در اینجا خَسف سرزمین بیداء و هلاكت سپاه سفیانی در آن سرزمین منظور شده است و اما تكلم جاموس در عصر ما تحقق یافته و نمونه‌های فراوانی چون رادیو، تلویزیون، تلفن و ضبط صوت و امثال این‌ها از مصادیق آن است.

| لینک ثابت | نوشته شده در  جمعه سیزدهم خرداد 1390;ساعت 14:26;  توسط ;  8 منتظر
سید خراسانی

سید خراسانی:

اندکی پیش از ظهور حضرت، در میان ایرانیان، شخصی با عنوان سید خراسانی ظاهر شده که رهبری سیاسی مردم را به عهده می گیرد و شعیب بن صالح نیز رهبری نظامی را و ایرانیان تحت رهبری این دو تن، نقش مهمی را در حرکت ظهور آن حضرت ایفا می کنند. سید خراسانی و شعیب جنگ را در مرزهای ایران، ترکیه، و عراق هدایت می کنند و نیروهای مستقر در شام، خود را به پیش رانده و در همان زمان، از دو جناح عراق و شام، آماده پیشروی بزرگ به سوی فلسطین و قدس می شوند.

پیرامون شخصیت سید خراسانی، سوال های بسیاری مطرح است. از مهم ترین آن ها این است که آیا مراد از خراسانی در روایات، فرد معینی است و یا این که تعبیر از رهبر ایران است که در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) وجود خواهد داشت؟ روایات به روشنی دلالت دارد بر این که آن شخصیت  از ذریه امام مجتبی(ع) و یا امام حسین(ع) و از او به عنوان هاشمی خراسانی یاد شده است و صفات جسمی وی را که دارای صورتی نورانی و خالی به گونه ی راست و یا دست راست دارد، بیان کرده است.

اما روایاتی که در منابع حدیث درجه اول شیعه- مانند غیبت نعمانی و طوسی- درخصوص این شخصیت وارد شده است، احتمال دارد ایشان را به یاور خراسانی و یا رهبر اهالی خراسان و یا فرمانده لشکر خراسان تفسیر کرد. زیرا این روایات تعبیر به "خراسانی" تنها نموده نه هاشمی خراسانی، امام مجموعه قرائن موجود، پیرامون او دلالت دارد که مشخص است  وی همزمان با خروج سفیانی و یمنی ظاهر می شود و نیروهای خود را به سوی عراق اعزام می دارد که سپاه سفیانی را شکست می دهند.

نسبت ایشان به خراسان به این معنا نیست که حتما اهل خراسان فعلی باشند، چون در صدر اسلام نسبت دادن به خراسان به مشرق زمین اطلاق می شده است که شامل ایران و سایر مناطق اسلامی متصل به آن که امروز تحت اشغال شوروی است می شود. بنابراین شخص خراسانی اهل هر منطقه ای که از این محدوده باشد، نسبت او به خراسان صحیح است، چنان که از منابع درجه اول حدیث شیعه استفاده نمی شود که او سید حسنی و یا حسینی است؛ آن گونه که در منابع روائی برادران اهل سنت به آن تصریح شده است سید خراسانی آخرین شخصی است که پیش از ظهور حضرت مهدی(عج) بر ایران حکومت کرده و یا معاصر با آخرین فردی است که فرمانروای ایران خواهد بود.

| لینک ثابت | نوشته شده در  جمعه شانزدهم اردیبهشت 1390;ساعت 15:21;  توسط ;  5 منتظر
رستاخیز نزدیک است

 کشته شدن شیطان:

بحث قتل شیطان بدست حضرت عیسی(ع) در منابع اهل سنت بسیار مطرح شده است و البته روایاتی هم  داریم که آنان را به دست حضرت صاحب الزمان(ع) پس از رجعت بیان می کنند. برخی از روایات هم به دست رسول اکرم بیان کرده اند.

اما باید مدنظر داشت که شیطان، تنها منبع شر نیست؛ همان طور که در مراسم حج داریم و آن ها را رمی می کنیم: شرالنفس، شرالناس و شرالشیطان. پس با حذف شیطان، شر برچیده نمی شود و شرالنفس و شرالناس به جای خود باقی است.

صورتی در خورشید:

از نشانه های آخرالزمان، ظاهر شدن صورتی در قرص خورشید ذکر شده است.

مردم سیمای مردی را در قرص خورشید خواهند دید که نام و نشان او را خواهند شناخت. این نشانه پرشکوه در عهد سفیانی خواهد بود و در آن هنگام سپاه سفیانی و خود سفیانی هلاک خواهند شد.

صاحب کتاب روزگار رهایی می نویسد: منظور از سیمای مردی که در قرص خورشید ظاهر خواهد شد سیمار حضرت مسیح(ع) است که در خورشید ظاهر می شود و از آسمان فرود می آید و با نسبش شناخته می شود و دیگر کسی در حق او دچار تردید نمی شود. در حدیث دیگری آمده است: صورت و سینه ای در در قرص خورشید برای مردمان ظاهر می شود.

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: سه بانگ آسمانی در ماه رجب شنیده می شود:

1-آگاه باشید که لعنت خدا بر ستمگران باد

2-ای گروه مومنان! رستاخیز نزدیک است

3-بدن انسانی به وضوح در قرص خورشید دیده می شود که با صدای رسا بانگ برمی آورد: هان ای مردم! خداوند فلانی، پسر فلانی...( سلسله نسب حضرت قائم(عج) را تا حضرت علی(ع) می رساند ) را برانگیخت.