تبلیغات
ولایت مدار - دلایل عقلی اعتقاد به رجعت

دلایل عقلی اعتقاد به رجعت :

علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره) در تفسیر شریف المیزان، ذیل تفسیر آیه 210-208 به مساله رجعت و اعتقاد شیعه بدان و نظر عقلی مخالفان آن اشاره كرده با دلایل عقلی به رد نظریه مخالفان می پردازد از جمله می گوید: چیزی كه از قوه به فعلیت درآمده دیگر محال است بالقوه شود، مطلبی است صحیح ولیكن قبول نداریم كه مساله مورد بحث ما از این باب باشد برای این كه مورد فرض او با مورد فرض ما مختلف است. مورد فرض او كسی است كه عمر طبیعی خود را كرده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشد كه برگشتن او به دنیا مستلزم آن امر محال است و اما مرگ «اخترامی» كه عاملی غیرطبیعی از قبیل قتل و یا مرض باعث آن شود. برگشتن انسان بعد از چنین مرگی به دنیا مستلزم هیچ محذور و اشكالی نیست چون ممكن است بعد از آن كه به مرگ غیرطبیعی از دنیا رفت و در زمانی دیگر مستعد كمالی شد، در زمانی غیر از زمان زندگی موجود بعد از مردن دوباره زنده شود تا آن كمال را به دست آورد.
و یا ممكن است اصل استعدادش مشروط باشد به این كه مقداری در برزخ زندگی كرده باشد چنین كسی بعد از مردن و دیدن برزخ دارای آن استعداد می شود و دوباره بدنیا برمی گردد آن كمال را به دست آورد كه در هر یك از این دو فرض، مساله رجعت و برگشتن به دنیا جایز است و مستلزم محذور محال نیست. این گفتاری خلاصه و فشرده بود درباره مساله رجعت.

آیات رجعت در قرآن و روایات ائمه (ع) :

از جمله آیاتی كه در قرآن به مساله رجعت دلالت دارد آیاتی چون «و یوم نحشر من كل امه فوجا ممن یكذب بایاتنا» (نمل /83) و آن روز كه از هر امتی گروهی از كسانی را كه آیات ما را تكذیب كردند. محشور می گردانیم پس آنان نگاه داشته می شوند تا همه به هم بپیوندند.»
همچنین آیه «ام حسبتم ان تدخلوا الجنه و لما یاتكم مثل الذین خلوا من قبلكم» (بقره/214) » آیا پنداشتید كه داخل بهشت می شوید و حال آن كه دچار سختی و زیان شدند و به (هول و) تكان درآمدند تا جایی كه پیامبر (خدا) و كسانی كه با وی ایمان آورده بودند گفتند: یاری خدا كی خواهد بود؟ بدانید كه یاری خدا نزدیك است.»

این آیه می فهماند آنچه در امت های گذشته رخ داده در این امت نیز رخ خواهد داد و یكی از آن وقایع مساله رجعت و زنده شدن مردگانی است كه در زمان ابراهیم و موسی و عیسی و عزیر و ارمیا و غیر ایشان اتفاق افتاده باید در این امت نیز اتفاق بیفتد.
همچنان كه رسول خدا (ص) هم در كلامی، به طور اجمال این مفهوم را می فهماند:«به آن خدایی كه جانم به دست اوست شما مسلمانان با هر سنتی كه در امت های گذشته جریان داشته رو به رو خواهید شد و آن چه در آن امت ها جریان یافته مو به مو در این امت جریان خواهد یافت به طوری كه نه شما از آن سنت ها منحرف می شوید و نه آن سنت ها كه در بنی اسرائیل بود شما را نادیده می گیرد.
آیاتی چون آیه 10 سوره مومن و آیه 260 سوره بقره و آیه 6 اسرا از دیگر آیات مبین مساله رجعت هستند.

از جمله روایات دیگر رجعت، روایتی است از حضرت امام صادق (ع) كه می فرماید: هنگام رجعت كسانی كه مومن خالص و كافر خالص هستند زنده می شوند و به دنیا برمی گردند. (6)

در مورد حضرت ولیعصر(عج) نیز آمده است: در روز ظهور عده ای از ظالمان به اذن خدا از قبورشان زنده می شوند و مجازات می گردند از این رو، حضرت را یگانه منتقم خون سالار شهیدان امام حسین(ع) خوانده اند و در دعای ندبه آمده است: «این الطالب بدم المقتول بكربلا این المنصور علی من اعتدی علیه و افتری...».
كجاست طالب خون حسین(ع) كه در كربلا كشته شد؟ كجاست آن یاری شده تا یاری كند كسانی را كه حقشان پایمال شده است؟
رجعت كنندگان چه كسانی اند؟

در مورد كسانی كه در دوران حكومت جهانی موعود آخرالزمان رجعت خواهند كرد دو دسته روایت نقل شده دسته اول به طور كلی از كسانی یاد می كند كه یا كافر خالصند و یا مومن خالص ازاین رو می توان «نام بسیاری» را در آن میان جای داد طبق روایات، پیامبران، حضرت اسماعیل و حضرت رسول اكرم(ص) امیرالمومنین (ع) امام حسین(ع) سایر امامان معصوم (ع) و جمعی از اصحاب با وفای پیامبر اسلام چون سلمان، مقداد، جابربن عبدالله انصاری، مالك اشتر، مفضل بن عمرو نیز اصحاب كهف و برخی دیگر رجعت می كنند.

رجعت امام حسین در روزگار ظهور قائم :

نخستین رجعت كننده در روزگار ظهور حضرت ولیعصر (عج)، حضرت امام حسین(ع) است . امام صادق (ع) می فرماید: نخستین كسی كه زمین برای او شكافته می شود و به روی زمین رجعت می كند، حسین بن علی است و به قدری حكومت می كند كه از كثرت سن ابروهایش روی دیدگانش می ریزد.

یكی از اصول مسلم و قطعی كه شیعه بدان معتقد است این است كه امام را امام غسل می دهد این برگرفته از حدیث امام رضا (ع) است كه می فرماید: امام را جز امام غسل نمی دهد . بنابراین باید یكی از امامان رجعت نموده مراسم تغسیل و خاكسپاری امام عصر(عج) را برعهده بگیرد كه طبق روایات رسیده امام حسین(ع) این مهم را انجام می دهند.

در تفسیر عیاشی ذیل آیه شریفه «نم رددنا لكم الكره علیهم (اسراء / 6) « از امام صادق نقل شده است كه: مقصود، زنده شدن دوباره امام حسین(ع) و هفتاد نفر از اصحابش در عصر امام زمان(ع) است، در حالی كه كلاه خودهای طلایی بر سر دارند و به مردم رجعت و زنده شدن دوباره حضرت حسین (ع) را اطلاع می دهند تا مومنان به شك و شبهه نیفتند و این در حالی است كه حضرت مهدی (ع) در میان مردم است.

هنگامی كه همه مومنان، امام حسین(ع) را شناختند و تایید كردند كه او حسین(ع) است مرگ حضرت مهدی (ع) فرا خواهد رسید و دیده از جهان فرو می بندد. آنگاه امام حسین(ع) وی را غسل و كفن و حنوط می كند و به خاك می سپارد كه هرگز امام را جز امام غسل نمی دهد.
پس ازشهادت امام زمان و تدفین ایشان، امام حسین(ع) عهده دار حكومت جهانی ایشان می شوند و به قدری حكومت می كنند كه گفته شده است، از كثرت سن ابروهایش روی دیدگان مباركش را می پوشاند تا اینكه روز قیامت و رستاخیز فرا رسد.